اخبار

ایرنا| عینیت اقتصاد مقاومتی در حوزه مطبوعات کشور

ایرنا| عینیت اقتصاد مقاومتی در حوزه مطبوعات کشور
تهران-ایرنا- لزوم توجه مردم و مسولان به اقتصاد مقاومتی و عینی سازی مولفه های آن یکی از تدابیری است که طی سال های اخیر، همواره از سوی رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور مطرح شده و نمونه عینی این مهم را می توان در حوزه مطبوعات مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، از آنجائیکه ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی و فرهنگ سازی از اساسی ترین ملزومات تحول و بالندگی در هر حوزه ای محسوب می شود با نگاهی گذرا به کارنامه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم به عنوان یکی از نهادها و متولیات اصلی فرهنگ ساز کشور، شماری از فعالیت های قابل اتکای آن را در عمل به مولفه های اقتصاد مقاومتی بررسی می کنیم.

**
طرح ها و برنامه ها / حمایت سه برابری از نشریات مرتبط با بندهای اقتصاد مقاومتی
طرح ها و برنامه هایی که به نظر می رسد به رغم همه نابسامانی های موجود، بواسطه نگاه دقیق به اقتصاد مطبوعات و توجه ویژه به اقتضائات خاص این حوزه، پیامدهای ماندگاری را برای حوزه مطبوعات در پی خواهد داشت.
قرار دادن بندی در بسته حمایتی با عنوان حمایت سه برابری از نشریات مرتبط با بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی از جمله طرح هایی است که به طور مستقیم در جهت ترویج اقتصاد مقاومتی در جامعه تدوین و اجرا شده است.

**
اصلاح نظام پرداخت یارانه مطبوعات
اصلاح نظام پرداخت یارانه مطبوعات و تلاش برای توانمندسازی رسانه‌ها به جای وامداری آنان به دولت یکی دیگر از سیاست های راهبردی این معاونت است که بر این اساس ‌یارانه رسانه ‌های دولتی یا وابسته به بخش عمومی حذف و یارانه مطبوعات با در نظر گرفتن فرمول‌های مشخص و شفاف، بین تمام مطبوعات بخش خصوصی توزیع شد.

**
پرداخت یارانه بیمه
از دیگر سو، پرداخت یارانه بیمه با دو هدف استقلال رسانه‌ها و تامین امنیت شغلی خبرنگاران نیز در دولت یازدهم کلید زده شد به طوری که در سال 93 و در آغاز پرداخت یارانه بیمه، کمتر از 3 هزار خبرنگار و همکار مطبوعاتی در رسانه‌ها بیمه شده بودند حال آنکه تا پایان تابستان امسال، بالغ بر 14 هزار خبرنگار و همکار مطبوعاتی توسط رسانه‌ها بیمه شده‌اند و یارانه بیمه دریافت کرده‌اند؛ یارانه‌ای که بخشی از یارانه مطبوعات محسوب می‌شود به جای واریز مستقیم به زیرساخت‌ها اختصاص یافته و امنیت شغلی خبرنگاران را تامین کرده است. مبلغ این یارانه در سال 95 حدود 15 میلیارد تومان است.

**
طرح اشتراک نشریات
طرح اشتراک نشریات با تخفیف 50 درصدی و بدون هزینه ارسال، که با استقبال حدود 800 رسانه در تهران و 10 استان کشور در حال اجراست در سال 95، حدود 30 میلیارد تومان اعتبارات مصوب دارد.

**
محقق شدن وعده ها و برنامه ها در ریل رسانه
توسعه شبکه توزیع مطبوعات و بهره مندی بیشتر استان های پیرامون و کم برخوردار، ترویج فرهنگ مطالعه و کمک به چرخه اقتصادی مطبوعات و پرداخت یارانه در مقصد در کنار انجام تمامی امور مربوط به صدور مجوز رسانه، کارت حرفه ای، درخواست نمایندگی مطبوعات، موسسه مطبوعاتی و...توسط سامانه الکترونیکی با هدف کاهش هزینه‌های مراجعان و افزایش دقت و سرعت در فعالیت ها، حمایت از راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه اعضای خانه‌های مطبوعات در سراسر کشور با هدف ارائه تسهیلات بدون سود به روزنامه‌نگاران عضو در سراسر کشور، برپایی کارگاه‌های آموزشی رایگان در استان‌های کشور ویژه علاقمندان و روزنامه‌نگاران آماتور توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و اجرای قانون معافیت آگهی‌های مطبوعات از مالیات بر ارزش افزوده، از دیگر اقدامات معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد در جهت اقدام عملی برای اقتصاد مقاومتی بوده که به دور از حواشی پرسروصدای برخی مدیران تبلیغاتی، انجام گرفته و با استقبال اهالی رسانه نیز مواجه شده است.
همه این اقدامات گام های مطمئن و برخی از آنها جزو برنامه ها و وعده هایی است که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم اعلام داشته و با تلاشها و پیگیریهای بعمل آمده محقق شده و درواقع می توان گفت نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه مطبوعات و رسانه ها عینیت یافته و قابل مشاهده است.
فراهنگ**1355**1027** گزارش از: علی اکبر قزوینیان** انتشار دهنده: جواد دهقانی

انتهای پیام /*

Bottom of Form

 

۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۳۷
تعداد کلیک: ۱۷۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500