اخبار

نشست تخصصی کاربرد گرافیک اطلاع‌رسان در رسانه

نشست تخصصی کاربرد گرافیک اطلاع‌رسان در رسانه
نخستین کارگاه تخصصی با موضوع کاربرد گرافیک خبری و اطلاع‌رسان در مطبوعات روز دوشنبه 19 آبان 1393 از مجموعه نشست های تخصصی رسانه در نمایشگاه بیستم مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، مریم سلیمی درباره گرافیک اطلاع‌رسان، اینفوگرافی، داده‌نما و گرافیک اطلاعاتی گفت: این نوع گرافیک، ضمن نمایش ساده اطلاعات حجیم و پیچیده، امکان درک سریع و به ذهن‌سپاری آسان‌تر آ‌ن‌ها را توسط مخاطبان فراهم می‌کند.

سلیمی گرافیک‌اطلاع‌رسان را ترکیبی از گرافیک، اطلاعات، دانش و مهارت بصری‌سازی دانست که تولید آن مشتمل بر فرایندی از جستجو، استخراج و آماده‌سازی اطلاعات، ارائه یک سناریو به منظور بصری‌سازی و تبدل اطلاعات به زبان بصری آن هم به یاری ابزارهای موجود در این خصوص است.

وی ضمن طبقه‌بندی گرافیک اطلاع‌رسان به لحاظ ماهیت محتوا و اهداف تولید که شامل گرافیک خودی یا خبری و گرافیک غیرخودی است تأکید کرد: این نوع گرافیک مبتنی بر شیوه نمایش مشتمل در انواع ایستا، چاپی، ویدئویی، اینترنتی اطلاعات به مخاطب می باشد. سلیمی اضافه کرد: پژوهش‌های متعدد ثابت کرده است که جداول، موفق‌تر از واژگانی که به صوت نثر و متن پیوسته ارائه می‌شود. همچنین خاطرنشان کرد: خواندن هر گرافیک اطلاع‌رسان و دریافت پیام آن اهمیت و لزوما ساده‌تر از خواندن یک متن نیست و گاهی دریافت نکته پیام، قبل از خواندن دقیق متن میسر نمی‌شود اما با وجود این، گرافیک اطلاع‌رسان ابزار ارتباطی بسیار مهمی در دنیای مطبوعات است که بدون آن انتقال برخی اطلاعات به سهولت میسر نمی‌شود و یا حتی ناممکن می‌گردد.

سلیمی علت استفاده از کاربرد گرافیک اطلاع‌رسانی در مطبوعات را افزایش سرعت درک اطلاعات و اخبار به مخاطبان، خوانش 20درصدی محتوای صفحه نشریات، محدودیت زمان و فضا برای مخاطب و افزایش توان باورپذیری مخاطب دانست.

۱۹ آبان ۱۳۹۳ ۱۶:۰۰
تعداد کلیک: ۳۹۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500