اخبار

معاون مطبوعاتی: قضاوت را به خود مردم می سپارم/ در موضوع کرونا جریان رسانه ای ما کاملا پیشرو بود

معاون مطبوعاتی: قضاوت را به خود مردم می سپارم/ در موضوع کرونا جریان رسانه ای ما کاملا پیشرو بود
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه رسانه‌های ما در موضوع «کرونا» به قدری خوب و قوی ظاهر شدند که منبع اخبار برای مردم به داخل کشور کشانده شد و دیگر کسی خبری از رسانه‌های بیگانه پی‌گیری نمی‌کرد.

 محمد خُدادی با طرح این سوال که چرا یک کشور خارجی از جیب مردم خودش هزینه می کند تا برای مردم یک کشور دیگر رسانه راه اندازی کند؟ چه منفعتی دارد؟ چرا خبر بد از نگاه آنها خبر خوب است؟ و چرا هیچ نقطه قوت و موفقیت و کار خوبی را در ایران نمی بینند گفت: من در این میان قضاوت را به خود مردم می سپارم.

آنچه در پی می‌آید مختصری از سخنان معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس است:

 

**درمان روحی مردم به دست خبرنگاران بود

 -کرونا دو لایه داشت؛ یک لایه جسمی و یک لایه روحی. لایه جسمی شامل دارو، مواد ضدعفونی، ماسک، دستکش، پیشگیری و بازدارندگی ایجاد می کرد و اگر کسی مبتلا می شد، اقلام فیزیکی برای کمک به فرد بیمار می آمد. اما لایه دوم، لایه روحی است و جریان روح، اطلاعات است و نوع اطلاعاتی که به فرد منتقل می شود.

در موضوع کرونا، نسخه روحی قبل از نسخه جسمی قرار دارد. در گام نخست خیلی ها به پزشک مراجعه نمی کنند اما به اطلاعات مراجعه می کنند. در این میان ما یک واقعیت هم به نام سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی داریم که همین خبرنگارهایی هستند که کسی حتی محل کارشان را هم ندیده است و قیافه هایشان را هم کسی از پشت خبرهایشان نمی بیند.

 

**صدای پزشکان را هم خبرنگاران به مردم می رسانند

-قبل از اینکه ایران با کرونا درگیر بشود، رسانه ها آن را به مردم اعلام کردند. وقتی اطلاعات به ایران پرواز می کند، چه کسی آن را در اختیار مردم قرار می دهد؟ رسانه. چه کسی تشخیص اطلاعات را می دهد؟ و دیتای قابل بهره برداری ارائه می دهد و حتی مخاطبان را به گروه های مختلف تقسیم می کند؟ همه این کارها بر عهده خبرنگار است. صدای پزشکان را هم خبرنگاران به مردم منتقل می کند. لذا به نظر من کارکرد رسانه ها در موضوع کرونا بسیار موفقیت‌آمیز بود. البته مثل هر کار دیگری نقاط ضعف و قوت دارد. مثل هر جای دیگری خیلی جاها خوب درخشیدیم و خیلی جاها هم عقب ماندیم.

-جایی که رسانه ها توانستند مردم را برای رعایت فاصله گذاری به یک اجماع برسانند، از نقاط قوت بود. تمام جاده های ایران بسته شد و مردم آن را باور کردند، در این موضوع شراکت داشتند و ما در تفاهم با مردم جاده ها را نبستیم. چه کسی بستر این شراکت و تفاهم را ایجاد می کند؟ همه این ها برعهده رسانه است

.

**رسانه پذیرفته که ماهیت آن تعطیلی بردار نیست

-در موضوع کرونا رسانه های ما خیلی خوب بودند. آنها سال قبل همین روزها هم درگیر سیل بودند. رسانه پذیرفته که ماهیت آن غیرقابل تعطیلی است و کسی که وارد این عرصه می شود همان ابتدا می داند که ساعت کار ندارد. ضمن اینکه شغلی است که سرویس می دهد، سرویس نمی گیرد. اگر مردم خواب هستند، خبرنگار باید بیدار باشد، وقتی هم بیدار هستند، باز هم بیدار است. به همین دلیل اولویت این شغل مردم هستند و اساسا ماهیت رسانه انسان است و با ذهن مردم سر و کار دارد.

 

**در موضوع کرونا جریان رسانه ای ما کاملا پیشرو بود

-رسانه با همه زوایای زندگی یک فرد از لحظه تولد تا مرگ سر و کار دارد و در آن نقش، سهم و اثر دارد. لازم نیست فرد یک آدم معروف باشد، اتفاقا رسانه بیشتر به دنبال زاویه های پنهان می گردد و صدای کسانی است که کمتر دیده می شوند. طبیعتا این شغل الهی است و ماهیت رسانه کاملا پیشرو است و جریان رسانه ای ما کاملا پیشرو بود و مهم تر از همه اینکه در هیچ موضوعی جا نماند. اتفاقا مرجعیت اطلاعات را به داخل کشور آورد و با صدها و هزاران اخبار نادرست مواجهه داشت و ذهن مردم را درباره آنها روشن کرد.

 

**خبرنگاران سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی هستند

-من به کارکرد رسانه در داخل کشور نمره قبولی می دهم و همین جا از همه رسانه ها و خبرنگاران که من نام آنها را سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی گذاشته ام، تشکر می کنم. این افراد واقعا از مردم در مقابل هجمه ها و فشارها سربازی و پاسداری می کنند. مخصوصا ذهن آنها را آرام می کنند. آرامش را به مردم برمی گردانند. ساده ترین کاری که در ذهن مردم است، ممکن است سخت ترین کار در جامعه باشد. بسیاری اضطراب و تنش ایجاد می کنند. مثلا رسانه هایی در خارج از کشور قرار دارند که کارشان فقط ایجاد تقابل است. قطعا می دانید که در انگلیس، اسرائیل، عربستان و امریکا، اتاق خبر به زبان فارسی است. در بسیاری از پایتخت های اروپایی از جمله آلبانی منافقین حضور دارند، رسانه و حتی تلویزیون دارند و اخبارشان را هم مردم می بینند. نوع خبرهایی که اعلام می کنند نیز مردم می بینند. اخبار بدون شناسنامه یا در خارج تولید می شود یا در داخل

 

**چرا ماهیت انتشار دهندگان اخبار جعلی مشخص نیست؟

-اولین سوال این است که چرا تولید کننده خبر، ماهیت خود را افشا نمی کند؟ سوال بعدی اینجاست که چرا یک کشور خارجی پول از جیب مردم خودش می زند تا برای مردم یک کشور دیگر رسانه راه اندازی کند؟ چه منفعتی دارد؟ عربستان که اعلام کرده ایجاد ناآرامی و تقابل با ایران را در دستور کار دارد، برای چه منظوری رسانه راه اندازی می کند؟ در چنین شرایطی حداقلش این است که افراد با تأمل به اخبار این شبکه ها نگاه کنند. چرا وقتی پزشکان در ایران اعلام می کنند که تعداد مرگ در ایران بر اساس عدد مشخصی است، این رسانه ها اصرار دارند که 5 برابر آن عدد را اعلام کنند؟ چرا خبر بد از نگاه آنها خبر خوب است؟ چرا هیچ نقطه قوت و موفقیت و کار خوبی را در ایران نمی بینند؟ میگردند با ذره بین تا یک مشکل و موضوعی را پیدا کنند که از طریق آن بر ما بتازند. من در این میان قضاوت را به خود مردم می سپارم.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۶:۱۴
تعداد بازدید : ۲,۹۶۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید